Monday 9 March 2009

Salam Maulidurrasul S.A.W.



Alhamdulillah segala puji bagi Allah s.w.t Tuhan sekelian Alam, selawat dan salam ke atas junjungan besar, Nabi Muhammad S.A.W.

Pada hari yang mulia dan penuh keberkatan ini, ana ingin mengambil kesempatan mengucapkan Salam Maulidurrasul kepada semua saudara-saudara
seIslam.
Suatu ketika, Rasulullah s.a.w pernah ditanya oleh para sahabat, kenapakah baginda berpuasa pada hari isnin. Rasulullah s.a.w menjawab, hari isnin adalah hari aku dilahirkan.
Subhanallah, kalau kita sibuk meraikan hari ulangtahun kelahiran kita dengan memotong kek, nah! Ini dia cara Rasulullah s.a.w mengajar kita bagaimana memnyambut hari kelahiran dengan berpuasa sunat. Subhanallah. Inilah suri teladan ter agong:)
Betapa menyambut maulidurrasul merupakan suatu amalan yang teramat mulia, kerana memuji-muji kebesaran Allah dan bersyukur padaNya kerana telah mengutuskan kepada kita seorang penunjuk jalan kepada kebenaran dan cahaya kebahagiaan. Abu Lahab diringankan seksaannya di alam barzakh setiap malam isnin kerana pada hari kelahiran Rasulullah S.A.W, beliau telah membebaskan seorang hamba kerana terlalu gembira menyambut kelahiran baginda S.A.W.
Subhanallah.. betapa ganjil dan aneh bila ada pendapat melarang menyambut maulidurrasul kerana dikatakan memuja-muja Nabi Muhammad S.A.W yang boleh membawa kepada syirik. Seolah-olah mereka tidak dapat membezakan di antara memuja dan memuji.
Subhanallah.
Pernah suatu ketika, sedang Rasulullah S.A.W berkumpul di dalam satu majlis bersama-sama para sahabat, tiba-tiba bergenang air mata Baginda S.A.W... Para sahabat gelisah melihat sesuatu yang tidak mereka senangi di wajah Rasulullah S.A.W. Bila ditanyakan oleh Saydina Abu Bakr, baginda mengatakan bahawa baginda terlalu merindui ummatnya yang disebut sebagai ikhwannya. Para sahabat merasa iri hati hinggakan Abu Bakr sekali lagi bertanyakan Rasulullah S.A.W, bukankah kami ini ikhwanmu? Rasulullah S.A.W menjawab: Tidak. Kamu semua adalah sahabatku.. ikhwanku adalah ummatku yang belum pernah melihatku tapi mereka beriman dan sangat mencintaiku.. Aku sangat rindu untuk bertemu mereka..
Pernahkah menitis dipipi air mata yang lahir dari sekeping hati yang rindu untuk bertemu Rasulullah S.A.W???

No comments: