Tuesday 11 November 2008

Rahmati dia Ya Allah

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha mengasihani. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Alhamdulillah, pagi ini adalah pagi terakhir penulis berada di bumi UIAM untuk semester ini. Insya'Allah sekejap lagi akan bertolak pulang. Rindu ayah bonda, sanak saudara di kampung halaman. Semalam adalah hari last penulis dengan final exam, paper developmental psychology. Habis exam pukul lima petang, setelah menunaikan solat asar, penulis bersama-sama tiga sahabat lain menuju ke Taman Melewar melawat seorang sahabat yang sangat dihormati yang sedang diuji dengan kesakitan..

Sampai di sana, lama kami menunggu, dia sedang menunaikan solat. Hampir lima belas minit, dia keluar.. Melihat kelibat sahabat yang seorang ini, hati penulis dan teman-teman yang lain diusik kesayuan. Jauh sungguh bezanya dengan yang kami kenal sebelum ini.. Cuma yang sama dan tetap sama ialah ketenangan dan kebersihan wajahnya.. Air mata yang ingin mengalir cepat-cepat kami seka..

Tumor yang tumbuh di dalam otaknya menekan saraf menyebabkan mata tidak dapat berfungsi dengan baik. Sayu hati kami bila melihat dia terpaksa mengangkat sendiri kelopak mata untuk melihat sahabat-sahabat yang datang. Tangan kiri mula membengkok seolah ditarik, responnya juga agak lambat. Berbeza sewaktu penulis menziarahi beliau di kampung sebelum ini. Ya Allah, hebat ujian ini. Hanya untuk orang yang hebat dan sabar..

Tak lama kami di sana. Waktu hampir senja, kami terpaksa berangkat pulang. Berat ingin tinggalkan, tapi puas rasanya kerana sempat ziarah sebelum pulang ke kampung. Sebelum berpisah, dia minta untuk kami semua doakannya.. Insya'Allah, doa sahabat-sahabat sentiasa mengiringimu duhai teman...

Sekiranya ada sesiapa yang sudi dan berkesempatan membaca tulisan ini, penulis berharap sangat-sangat kepada semua pembaca yang budiman, mohon doakan kesembuhan sahabat penulis ini. Semoga dia tetap sabar dan redha menghadapi ujian-Mu Ya Ilahii..

No comments: